Digitaal Publiceren

Een nieuw vakgebied

Een nieuw cluster trainingen: Digitaal Publiceren.

Hieronder vallen een aantal trainingen voor nieuwe digitale media, uitgaande van een grafische en ontwerpmatige invalshoek.

Verwante trainingen in dit cluster:

Na vijf eeuwen...

De afgelopen èn komende jaren zijn roerige tijden voor de grafische sector. Desktop- en notebook-computers waren niet opgewassen tegen de sterke en typische voordelen van papieren publicaties. Ze genereerden meestal alleen maar nog méér papier. Maar tablets zoals de iPad brengen daar nu razendsnel verandering in!

Voordelen van een papieren publicatie waren en zijn nog steeds het grote gebruiksgemak, de grote variatie in formaten en de eenvoudige mobiliteit. Maar papier kent ook vele beperkingen: het is zelden actueel, biedt geen rijke media zoals audio/video en kan flink wat kilo's wegen als je er méér van bij je draagt.

Van papier naar glas

Na vijfduizend jaren papier en vijf eeuwen drukwerk krijgen veel vertrouwde papieren publicatievormen flinke concurrentie van die digitale glazen plankjes en zullen veel oude èn nieuwe publicaties gaan verschijnen in reguliere en incidentele digitale vorm.

Vele uitingsvormen

Maar er zijn zóveel verschillende apps en web-apps, viewers en e-readers, PDFs en ePubs, DPS Folio's en Articles, en nieuwe lichtingen websites – allemaal verschillende digitale media...

Kom jij er nog wijs uit?

Wat zijn ze, wat doen ze, hoe werken ze, wat zijn de (on)mogelijkheden, de typische voor- en nadelen en hoe kan je ze maken en verspreiden? Welke software-tools zijn er beschikbaar van partijen zoals Apple, Adobe of andere leveranciers? Dat zijn onderwerpen die aan bod komen in dit cluster trainingen.

Trainingen

Als je een goede oriëntatie of vuurdoop zoekt m.b.t. al deze nieuwe media, dan zijn de volgende trainingen in dit cluster te overwegen:

De eerste twee (Intro en Interactie) zijn wat algemener, de andere juist specifiek gericht op het maken van één type digitale publicatie.

De trainingen hebben een beproefde opzet en vaste inhoud. De vorm (als klassikale training, seminar, workshop of begeleiding in kleine groep of individueel) is uiteraard vrij te bepalen.

Voorafje ?

Overweeg eventueel die eerste training (of als seminar) als 'voorafje' bij deze training, zodat je een beter totaalbeeld en inzicht in alle nieuwe publicatie-vormen krijgt en beter weet wat je wil gaan uitdiepen.

Overpeinzingen

Alvast wat meer gedachtengangen...

De comfortabele vaste regelmaat van veel papieren media zal worden verruild voor een ongelimiteerde 24/7-aanpak, waarbij mediamakers en redacties los van alle logge papieren logistiek nieuwe uitingsvormen kunnen gaan bedenken en produceren.

Shantanu Narayen, CEO van Adobe, omschreef het: "People want their media anytime, anywhere, on any device". Daar gaat het – na vijf eeuwen gedrukte media – nu om. Uitgevers en publicisten die deze uitdaging niet aandurven, krijgen het de komende jaren alleen maar lastiger.

De mogelijkheden zijn talrijk. Gaan we de gebruiker daar gek mee maken? Nee, het omgekeerde is aan de hand: de gebruikers maken uitgevers gek. Gebruikers hebben een feilloze neus voor goede en slechte vormen van nieuwe media. Ze laten zich niets wijs maken of een euro aftroggelen door uitgevers, software- of hardware-leveranciers, zonder daar genoegdoening voor terug te krijgen.

Mario García reikt ons maar al te graag het nieuwe motto aan:
"Keep the curious finger happy!" (Lees zijn blog ter inspiratie.)

 

Van papier

naar glas

© 2018 - Studea  peter@studea.nl  +31 (0) 6 46 220 421